Roadtrip Arendal

Meldingen for helgen var sprikende, og viste ugunstig vind-retning for øst lands surfere. Et lite hissig lavtrykk ute i skagerak sørget for at helgen ville bli fylt med nord øst vind både lørdag og søndag. Dette er den verste tenkelige retningen mener jeg, hvis man bor på det sentrale østlandet, og noe drastisk måtte gjøres..

I flere år har jeg måttet høre på et evinnelig mas fra kompisene mine i Arendals området, hvor fantastisk det er der på nord øst vind. Hasseltangen som ligger mot Grimstad og Fevik er eksponert mot nord-øst og skal etter sigende kunne produsere både bølger og gode freestyle forhold.

Etter diverse etterretnings telefoner fredag kveld og en betryggende telefon med min gode venn Are bestemte vi oss for å ta turen nedover Lørdag morgen. Meldingene var noe sprikende, men jevnt over 10-12 hele helgen. Klokken åtte dro vi fra Oslo. Allerede klokken ni ringte rørleggærn Andreas og kunne fortelle at 4.7 ble brukt og at det så lovende ut. Stemningen i bilen var høy etter en altfor lang periode uten vind. Strekningen Oslo-Arendal ble tilbakelagt med Alpha Blondy på stereoen og lite kø. Vi var ikke sikker på hvor vi skulle kjøre når vi kom til Arendal, så jeg ringte Hansi for veibeskrivelse. De som kjenner Hansi, vet at han kanskje ikke er den med den beste stedsansen, så vi var kjapt på vei videre mot Kristiansand… Etter litt lok, fant vi veien tilbake og retningen mot Hasseltangen.

Da vi kom frem var det ca. 10 surfere utpå. Hasseltangen er et lite friområde, som er skapt for vindsurfere. Riggeområdet var skjermet for vinden og besto av et stort gressområde. Stranden går som et langt belte på nedsiden og det er kort vei å bære utstyret. Stemningen på stranden var upåklagelig. Her var det mange kjente fjes og noen nye som det var kult å bli kjent med. Lørdagen seilte vi hele dagen, perfekte freestyle forhold, flatt vann og 4.7 til 5.7. Klokken ni på kvelden brøt vi opp og dro inn til Arendal hvor det var fest og fanteri. En slags festival pluss vm i 11 metere gjorde byen farlig, men vi modererte oss da meldingen for Søndag var god. Det kan nevnes at for de som liker uteliv så har tydeligvis Arendal det man trenger av tilbud også der. Vi campet i bilen ute på Hassel og det gikk fint. Det er en bom på vei utover, som blir stengt i utide men har man en litt stor flat trekker er det likevel ikke noe problem å forsere denne.. Søndag morgen klokken fem var det action igjen. Det regnet som et lite helvete, men det var ingen hinder. Hansi og Erik leverte sinnsyke freestyle manøvre hele helgen og regjerer tydeligvis freestyle nede i bibelbelte.

Vi brøt opp fra Hassel da det løyet ved 10 tiden, og satte snuta mot hjemmlige farvann. Vinden var i ferd med å snu, og vi dro “hjem” til Hvasser. Der hooket vi opp med Løk, Trailer Knut og Kajakk Magne. Her var det 10 m/s, og fint vær. En perfekt avslutning på helgen.